Nieodpłatna pomoc prawna na terenie powiatu krapkowickiego
Usługa pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji świadczona jest na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945) i jest świadczona całkowicie bezpłatnie, z zachowaniem przedstawionych poniżej warunków.
Kto może skorzystać
Pomoc jest udzielana osobie fizycznej, która nie jest w stanie ponieść kosztów takiej pomocy świadczonej komercyjnie, tj. odpłatnie.
Z pomocy mogą skorzystać także przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie zatrudniali innych osób w ciągu ostatniego roku. Wiąże się to jednak z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków, które zostały przedstawione w zakładce „Nieodpłatna pomoc prawna dla przedsiębiorców” poniżej.
W przypadku mediacji, osobą uprawnioną do zainicjowania takiej darmowej mediacji jest każda osoba, której nie stać na odpłatną pomoc prawną i która złoży stosowne oświadczenie w tej sprawie. Druga strona sporu, zapraszana do mediacji przez osobę uprawnioną, nie musi spełniać tych warunków. Może to być także osoba prawna np. firma, instytucja, spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa.
Zakres i rodzaj udzielanej pomocy
Uprawnieni mogą uzyskać informacje m.in. w zakresie:
- prawa pracy
- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej;
- prawa cywilnego
- spraw karnych
- spraw administracyjnych
- ubezpieczenia społecznego
- spraw rodzinnych
- prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można również skorzystać z nieodpłatnej mediacji, świadczonej przez mediatorów.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym. W ramach pomocy prawnik może wskazać sposób rozwiązania problemu prawnego. Pomoc obejmuje także możliwość sporządzenia projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań, jak również przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Do pobrania: karta informacyjna
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje wszystkie działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. W ramach poradnictwa można skorzystać z nieodpłatnej mediacji.
Do pobrania: karta informacyjna
Nieodpłatna mediacja jest metodą rozwiązywania konfliktów, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań. Osoba prowadząca mediację wspiera strony w znalezieniu przez nie satysfakcjonującego porozumienia. Mediacja jest dobrowolna i poufna. Mediacje prowadzi mediator, czyli osoba profesjonalnie przygotowana do rozwiązywania sporów, która jest niezależna, bezstronna wobec uczestników i neutralna wobec przedmiotu sporu. Nieodpłatna mediacja może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i w innych kwestiach spornych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej. Usługa może obejmować również rozmowę informacyjną o możliwościach wykorzystania polubownych metod rozwiązywania sporów, bądź przygotowanie projektu umowy o mediacje lub wniosku o mediacje, który osoba inicjująca mediację wystosuje do drugiej strony sporu.
Nieodpłatna mediacja nie może być prowadzona w sprawach formalnie skierowanych do mediacji (przez sąd albo inny organ), a także w sprawach, gdzie zachodzi podejrzenie przemocy w relacji stron.
Do pobrania: karta informacyjna
Przez kogo i gdzie udzielana jest pomoc
Na obszarze Powiatu Krapkowickiego pomoc świadczona jest przez radców prawnych i adwokatów wskazanych przez samorządy prawnicze oraz przez uprawnione osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, które wygrały konkurs na jej świadczenie. Pomoc może być świadczona ponadto przez aplikanta adwokackiego/radcowskiego, przez doradcę podatkowego lub osobę, która ukończyła wyższe studia prawnicze.
Pomoc jest świadczona w punktach ulokowanych w Krapkowicach, Strzeleczkach, Walcach i Zdzieszowicach. Co istotne, nie obowiązuje tzw. rejonizacja. Oznacza to, że każda uprawniona osoba, bez względu na miejsce swojego zamieszkania, może skorzystać z pomocy w dowolnym punkcie. Dyżury w poszczególnych punktach są świadczone w określonych godzinach, podanych poniżej. Niektóre z dyżurów mogą posiadać określoną specjalizację.
Komunikat dla korzystających z pomocy prawnej i obywatelskiej
W przypadku zaistnienia zagrożenia związanego np. z wirusem COVID-19, punkty nieodpłatnej pomocy prawnej w Krapkowicach oraz punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Strzeleczkach wraz z filią w Zdzieszowicach mogą funkcjonować hybrydowo. Oznacza to, że pomoc jest udzielana za pomocą środków porozumiewania się na odległość, bądź osobiście przez prawnika w punkcie. Od Państwa zależy wybór formy.
W przypadku wdrożenia szczególnych obostrzeń możliwe jest całkowite zawieszenie poradnictwa stacjonarnego. O ile do tego dojdzie, na niniejszej stronie, a także na stronach umieszczonych poniżej, zostanie umieszczony stosowny komunikat.
www.powiatkrapkowicki.pl
www.facebook.com/powiatkrapkowicki
Jak skorzystać
Warunkiem skorzystania z pomocy jest umówienie się na wizytę. W tym celu należy się zarejestrować w Biurze Obsługi Klienta w Starostwie Powiatowym w Krapkowicach, co można uczynić telefonicznie:
Telefoniczna rejestracja wizyt: 77 4074 371
(w godz. 7:30 – 17:00)
Elektroniczna rejestracja wizyt:
https://np.ms.gov.pl/opolskie/krapkowicki
Porady są udzielane według kolejności zgłoszeń w dniach, w których odbywają się dyżury prawników. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie porady odbywa się poza kolejnością. Porady udzielane są wyłącznie bezpośrednio i osobiście zainteresowanej osobie. Jedynie w szczególnych sytuacjach (jak np. istniejące zagrożenie epidemiczne) porady mogą być udzielane za pomocą środków porozumiewania się na odległość, co opisano w dalszej części.
Niektórzy z prawników specjalizują się w danej dziedzinie (np. prawo cywilne, prawo pracy, prawo rodzinne, prawo spadkowe, prawo karne, mediacja). Mogą Państwo skorzystać z pomocy specjalizowanej, wybierając poradę w dniu, w którym dyżur posiada określoną specjalizację. Specjalizacje dyżurów podano w harmonogramie dyżurów.
W wyznaczonym dniu należy przyjść do punktu. W przypadku konieczności oczekiwania na przyjęcie, można skorzystać z poczekalni przed wejściem do pomieszczenia, w którym dyżuruje prawnik. Proszę pamiętać o konieczności posiadania przy sobie dowodu tożsamości. Podczas wizyty wymagane będzie złożenie pisemnego oświadczenia, że nie jest się w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Druk oświadczenia otrzymacie Państwo w punkcie.
Ponadto, każdy przypadek udzielenia pomocy jest dokumentowany przez prawnika za pomocą sporządzanej przez niego karty informacyjnej. Karta zawiera informacje o sposobie udzielenia pomocy oraz anonimowe dane o osobie, która z pomocy skorzystała. Dane te nie są ujawniane, a obowiązek ich gromadzenia jest wymogiem ustawowym.
Po zakończeniu wizyty, osoba korzystająca z pomocy może złożyć anonimową opinię o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim i pozostawić ją w skrzynce w miejscu dla oczekujących przed punktem, a także przekazać ją ustnie osobie rejestrującej wizytę lub elektronicznie na adres:
Informacje dla osób z niepełnosprawnością i sposób rejestracji e-mailem
Wszystkie punkty są dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W szczególnych przypadkach pomoc może być udzielana zdalnie, np. telefonicznie lub za pomocą komunikatora internetowego, bądź telekonferencji, jak też z pomocą tłumacza języka migowego. Dotyczy to w szczególności osób niepełnosprawnych, które nie są w stanie w inny sposób skorzystać z pomocy. Jednak również w tym przypadku konieczne jest dostarczenie (np. listownie, przez inną osobę lub w postaci elektronicznej poświadczonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) oświadczenia o tym, że nie jest się w stanie pokryć kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Wniosek wraz z oświadczeniem o niemożności poniesienia kosztów porady odpłatnej można w formie elektronicznej można pobrać poniżej:
Wniosek do edycji (format DOC), Wniosek (format PDF)
Wypełniony i podpisany wniosek należy przesłać na adres poczty elektronicznej: lub na adres: Starostwo Powiatowe w Krapkowicach, ul. Kilińskiego 1, 47-303 Krapkowice (z dopiskiem: „nieodpłatna pomoc prawna”), a następnie oczekiwać na informację zwrotną o terminie i formie udzielenia porady.
Więcej informacji na temat nieodpłatnej pomocy dla osób z niepełnosprawnością na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
W przypadku chęci skorzystania z nieodpłatnej mediacji, prosimy o wcześniejsze zgłoszenie tego zamiaru osobie świadczącej porady prawne lub rejestrującej wizytę, co jest związane z koniecznością przygotowania warunków zapewniających dyskrecję i komfort wszystkich stron mediacji. Zwracamy uwagę, że część dyżurów w punkcie może posiadać specjalność "mediacja", tj. w trakcie takiego dyżuru porady świadczone są przez uprawnionego mediatora, specjalizującego się w tej formie pomocy.
Rejestracja i funkcjonowanie w sytuacji zagrożenia epidemicznego
Obecnie punkty funkcjonują w trybie hybrydowym, tj. pomoc jest świadczona za pomocą środków porozumiewania się na odległość, bądź osobiście, wedle Państwa wyboru, o czym należy poinformować w chwili rejestracji.
W sytuacji zawieszenia funkcjonowania punktów z powodów epidemicznych – o czym będziemy informować w zwyczajowo przyjęty sposób – poradnictwo prawne i obywatelskie realizowane jest wyłącznie zdalnie, tj. telefonicznie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W takiej sytuacji, uzasadnionej brakiem dostępu do Internetu, osoba potrzebująca pomocy może złożyć wniosek o pomoc ustnie w Biurze Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego w Krapkowicach przez telefon: 77 407 43 71, składając jednocześnie ustnie oświadczenie o niemożności pokrycia kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Do złożenia oświadczenia będzie wymagane podanie numeru PESEL, a w przypadku jego braku - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość. Można także zarejestrować się za pośrednictwem poczty elektronicznej, w sposób określony w zakładce „Informacje dla osób z niepełnosprawnością, rejestracja e-mailem”. Więcej informacji w komunikacie Ministerstwa Sprawiedliwości w związku z zagrożeniem Covid-19.
Gdy funkcjonowanie punktu nie zostało zawieszone, a występuje zagrożenie epidemiczne, konieczne jest zachowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa i higieny oraz stosowanie się do obowiązujących w budynku wytycznych. Zważywszy na troskę o wzajemne bezpieczeństwo, prosimy w szczególności o dezynfekcję dłoni, korzystanie z maseczek lub przyłbic, rękawiczek oraz poddanie się pomiarowi temperatury przy wejściu do obiektu, w którym mieści się punkt, bądź udzielenie odpowiedzi na pytania pozwalające wykluczyć ryzyko infekcji. W przypadku złego samopoczucia i powzięcia podejrzenia o możliwości zakażenia, prosimy o pozostanie w domu i skorzystanie z porady na odległość, telefonicznie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Nieodpłatna pomoc prawna dla przedsiębiorców
Ustawą z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Jedna z wprowadzonych zmian dotyczy poszerzenia kręgu beneficjentów mogących skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej o osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc prawna skierowana do osób prowadzących ww. działalność traktowana jest jako pomoc de minimis i wiąże się z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków wynikających z ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708), opisanych w szczegółach w poniższym dokumencie do pobrania:
Instrukcja udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej jako pomocy de minimis (PDF)
By uzyskać nieodpłatną pomoc prawną przedsiębiorca ubiegający się o pomoc winien dostarczyć do Starostwa Powiatowego w Krapkowicach lub przesłać na adres e-mail: niżej wymienione dokumenty:
- wypełnione oświadczenie dotyczące pomocy de minimis
- formularz informacyjny (dostępny w formacie PDF lub w formacie edytowalnym XLSX)
- dane do kontaktu (nr telefonu).
Po otrzymaniu ww. dokumentów, pracownik Starostwa Powiatowego w Krapkowicach skontaktuje się telefonicznie w celu umówienia terminu pomocy prawnej. Po udzieleniu pomocy Starostwo Powiatowe wyda zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Strzeleczkach
W 2024 r. dyżur prawników wskazanych przez Stowarzyszenie "Sursum Corda":
- poniedziałek 7.30 – 11.30 (Radca Prawny)
- czwartek 7.30 – 11.30 (Adwokat)
- piątek 7.30 - 11.30 (Aplikant Radcowski)
(za wyjątkiem świąt i dni wolnych od pracy - dyżury odbywają się wyłącznie w dni robocze)
Lokalizacja punktu
Urząd Gminy Strzeleczki
47-364 Strzeleczki, Rynek 4
Punkt jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Punkt nie ma określonej specjalizacji. Punkt prowadzony jest w porozumieniu z Gminą Strzeleczki przez organizację pozarządową wyłonioną w konkursie – Stowarzyszenie „Sursum Corda” z siedzibą: ul. Lwowska 11, 33-300 Nowy Sącz. Witryna internetowa stowarzyszenia: https://www.sc.org.pl/co-robimy/nieodplatna-pomoc-prawna/
Infolinia w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji, prowadzona przez stowarzyszenie „Sursum Corda”: 18 4411 994 (pn - pt 8.00 - 16.00).
Inne jednostki nieodpłatnego poradnictwa
W przypadku chęci skorzystania z innej formy nieodpłatnego poradnictwa specjalistycznego, zachęcamy do zapoznania się z listą ośrodków i poradni świadczących takie porady w powiecie krapkowickim i poza jego granicami:
Do pobrania: Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa (PDF)
Można również skorzystać z innych punktów nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz mediacji, zlokalizowanych w innych powiatach na terenie kraju za pośrednictwem strony:
Edukacja prawna
W celu upowszechnienia poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz mediacji zachęcamy do korzystania z szeregu przydatnych treści i materiałów przygotowanych przez Powiat Krapkowicki we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz Ministerstwo Sprawiedliwości i inne organizacje, dostępnych na stronie poświęconej edukacji prawnej.
Więcej informacji o nieodpłatnym poradnictwie prawnym i obywatelskim
https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/
https://np.ms.gov.pl/
Dane osobowe
Korzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji wiąże się z koniecznością przetwarzania Państwa danych osobowych takich jak imię nazwisko, dane kontaktowe, nr PESEL i innych, w celu realizacji usługi. Przetwarzanie danych wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945), a w przypadku pomocy de minimis również z ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708). Dane osobowe mogą być przetwarzane w systemie teleinformatycznym do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej, w formie papierowej w procesie rejestracji na wizytę w punkcie i archiwizacji oraz przez prawnika udzielającego poradę. Dane mogą być wykorzystywane anonimowo w celach statystycznych.
Do pobrania:
RODO - Klauzula informacyjna Starostwa Powiatowego w Krapkowicach
RODO - Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w systemie teleinformatycznym