Warsztaty w szkołach.
W każdy wtorek października miały miejsce zajęcia z panią Beatą Gędźbą, która na co dzień pracuje jako psycholog w Domu Dziecka w Opolu. Dziecięce problemy nie są jej obce, z tego powodu zaprosiliśmy specjalistkę do naszej gminy. Uczestnikami październikowych spotkań byli uczniowie klas IV, V i VI Szkół Podstawowych oraz młodzież z II klasy gimnazjalnej.
W szkołach podstawowych odbyły się spotkania z zakresu uzależnień behawioralnych. Każda klasa IV i V brała udział w zajęciach warsztatowych, które miały za zadanie uświadomić mechanizmy i sposoby radzenia sobie z zagrożeniami uzależnienia od różnych form aktywności człowieka, min. od komputera, Internetu czy telewizji.
Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy ich dzieci mogą uzależnić się od komputera lub innych czynności. Czy takie niepokojące zjawiska mogą zagrozić zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci w wieku 11-13 lat? Do niedawna uważano, że można się uzależnić tylko od substancji psychoaktywnych, a więc od alkoholu, tytoniu, leków i narkotyków. Okazuje się jednak, że w dobie nowoczesnych technologii informatycznych dorastające dzieci są coraz bardziej narażone na inne zagrożenia, które określa się jako uzależnienie od czynności lub uzależnienie behawioralne. Szybki rozwój nowych mediów powoduje, że dzieci na co dzień wychowują się z komórką, komputerem, Internetem, który otwiera przed nimi świat cyberprzestrzeni. Z jednej strony nowe media rozwijają dziecko, dostarczając mu edukacji, rozrywki i kontaktów towarzyskich, z drugiej niosą potencjalne zagrożenia, takie jak: hazard on-line, uwikłanie w internetową sieć niepożądanych kontaktów, pokazują treści i obrazy, które mogą być odmienne z wpajanymi przez rodziców normami i wartościami.
W klasach VI temat zajęć brzmiał; „Autoprezentacja – jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Pierwsze wrażenie decyduje o zdaniu jakie osoby z nami obcujące wyrabiają sobie na nasz temat. Dodatkowo, proces ten zniekształcony jest przez stereotypy i odczucia emocjonalne odbiorcy. Jednak, nawet negatywne pierwsze wrażenie można z czasem zmienić – jest to proces bardzo trudny, aczkolwiek możliwy. W ramach realizowanych warsztatów młodzież miała okazję poszerzyć swoja wiedzę na temat autoprezentacji werbalnej i niewerbalnej, poznać własny styl autoprezentacji, otrzymać informacje zwrotne od grupy oraz przećwiczyć techniki autoprezentacyjne. Każdy z uczestników zastanawiał się nad swoimi mocnymi stronami i możliwościami ich wykorzystania w codziennym życiu. Uczestnicy określali własne trudności związane z autoprezentacją, dowiedzieli się, w jaki sposób mogą zapanować nad tremą i stresem, a także przećwiczyli wybrane techniki antystresowe.
Gimnazjaliści natomiast zajmowali się problemami zaburzeń odżywiania wśród rówieśników. Głównym celem zajęć było zapoznanie uczniów z terminami: anoreksja i bulimia oraz ich przyczynami i objawami. Zwrócono również uwagę na zależności między prawidłowym odżywianiem, aktywnością fizyczną a zdrowiem oraz na akceptację swojego wyglądu.
Zaburzenia odżywiania są to poważne zaburzenia związane ze skrajnymi emocjami i zachowaniami wobec jedzenia i swojej masy ciała. Mają podłoże psychiczne i związane są z niskim poczuciem własnej wartości. Promowany przez media wizerunek szczupłej sylwetki stał się modny, ale jednocześnie bardzo niebezpieczny. Nierozsądne i niekontrolowane odchudzanie może być pierwszym krokiem do anoreksji, bulimii lub napadowego objadania się. Zaburzenia odżywiania dotyczą zazwyczaj młodych osób, które pragną mieć idealną figurę. Nie należy lekceważyć już pierwszych objawów zaburzeń odżywiania, gdyż mogą być groźne dla zdrowia i życia, zarówno u dziewczyn jak i chłopaków.
Dzieciom i młodzieży dziękujemy za aktywny udział podczas warsztatów z panią Beatą Gędźbą.
Wszystkie sportkania zostały sfinansowane z budżetu gminy.